• купить посуду оптом
  • сувениры оптом
  • купить футболки оптом
  • откосы в Днепропетровске
  • металлопластиковые окна в Днепропетровске
  • демонтаж Днепропетровск
  • бизнес тренинг харьков
  • ораторское искусство харьков
  • ............ Tartalom ........... Naturalpatika ........... Változókorban ........... Netrendelő ........... Termékek ........... Árak ........... Megrendelőlap ........... Vendégkönyv ............
    Égészségmegőrzés, helyes táplálkozás E-mail
    Tartalomjegyzék
    Égészségmegőrzés, helyes táplálkozás
    Az egészség megőrzése
    Antioxidánsok szerepe
    Egészséges táplálkozás
    Minden oldal

     A probléma felismerése: az egészség irányában tett első lépés.

     

    1.Egészségmegőrzés

     

    Ahhoz, hogy bizonyítsuk a táplálékkiegészítők fontosságát a mai életvitelben, közelebbről nézzük meg azokat a fogalmakat, amelyeket sűrűn használunk egy-egy táplálékkiegészítő készítmény bemutatásakor.

     

    OXIDÁNS

    Amikor az antioxidánsokról beszélünk, gondoljunk a félbevágott almára, amely megbarnul a levegőn vagy a vastárgyakon képződő rozsdára. Ez a két legismertebb oxidációs folyamat. Az emberi szervezetet is érik oxidációs folyamatok, ezek bennünk naponta játszódnak le. 

     

    Az, aki terhelés nélkül, normálisan lélegzik, az oxigén 95 %-át hasznosítja. A maradék 5% belélegzett oxigén szabad gyökökké alakul, amelyek oxidációs folyamatokhoz vezetnek az egész testben.

     

    Mit jelent ez?

     

    Minden nap 3,5 kg oxigént lélegzünk be. Ebből 2,8% nem megfelelően használódik fel, így naponta 10 000 -1 000 000 szabad gyök képződéséhez vezet minden sejtben!

     

    A szabad gyökök oxidálják a sejtet, átadva neki a saját oxigénjét. Ezek akkor már oxidánsok, ill. olyan anyagok, amelyek valamit oxidálnak.

     

    A szabad gyökök: A HOSSZÚ ÉLET LEGNAGYOBB ELLENSÉGEI!

     

     

    SZABAD GYÖKÖK, OXIDÁCIÓ, OXIDÁCIÓS STRESSZ

     

    A szabad gyökök károsak, a szervezetben a megszokott anyagcsere folyamatok melléktermékeként jelennek meg.

     

    Naponta képződnek a táplálék oxidációja folyamán a sejtekben az oxigén lebontásánál, illetve az élethez nélkülözhetetlen energia képzésében (az oxigén páratlan elektronjaiból képződnek).

     

    A szabad gyökök külső folyamatok eredményeként is jelentkezhetnek: fokozott és ismétlődő fizikai megerőltetés, a levegő szennyezettsége, radioaktív és egyéb sugárzás, intenzív napozás, a környezetben a mérgező anyagok jelenléte, dohányzás (több, mint 10 szál naponta), egészségtelen élelmiszer, alkohol túlzott fogyasztása, testi és lelki stressz.

     

    Tehát a szabad gyökök olyan oxigén atomok vagy molekulák, amelyeknek egy vagy több szabad elektronjuk van az atomjukban. Ezek rendkívül labilis részecskék, energiával telítettek, amelyeknek állandó szükségük van arra, hogy pótolják a hiányzó elektronjaikat a környező atomokból. Igyekeznek megszabadulni felesleges energiájuktól, összeütközve más molekulákkal, átadják ezt a többletet, ami megzavarja a sejtek közötti természetes folyamatokat.

     

    Így a szabad gyökök elindítanak egy láncreakciót a szervezetben. Kötődnek azon anyagokhoz, amelyekkel kapcsolatba kerülnek a vegyi reakciók folyamán. Ez az OXIDÁCIÓ vagy OXIDÁCIÓS STRESSZ, amelynek folyamán újabb szabad gyökök képződnek.

     

    A szabad gyökök felhalmozódása felborítja az egészséget és gyorsítja az öregedés folyamatát. Ennek következtében számos degeneratív változásnak leszünk kitéve - különféle rendellenességek, betegségek, létfontosságú funkciók leállása (pl. látás).

     

    Az oxidációs elváltozások következményei

     

    A szabad gyökök megjelenése nem jelenti azt, hogy rögtön megbetegszünk. Ezt egy különleges védőmechanizmusnak köszönhetjük, amely fenntartja az egyensúlyt (a szabad gyökök vadászai).

     

    Amennyiben a szabad gyökök képződése felgyorsul (pl. stressz esetén), fennáll annak a lehetősége, hogy a szervezet egy adott pillanatban nem tudja többé fenntartani az egyensúlyt. Ez a funkcionális változások megjelenéséhez vezethet. A hosszan tartó oxidációs változások a szövetek tartós sérülését okozzák.

     

    Napjaink egyik leginkább előforduló betegsége összeköthető az oxidációs változással. Ezek avéredények és a szív betegsége (magas vérnyomás). A másik károsodás rákos daganatokformájában jelentkezik. Ma már tudjuk, hogy a szabad gyökök összeköthetok a bőr-, gyomor-, prosztata-, vastagbél-, nyelőcső- és méhnyakrák megjelenésével.

     

    Említsük meg a sérülések enyhébb formáját is, mint pl. a hályog. Ide sorolható még acukorbetegség, a csontritkulás vagy a tüdőbetegségek.

     

    Maga az öregedés folyamata is szoros összefüggésben áll a szabad gyökökkel és az oxidációs folyamatokkal. Természetesen az oxidációs változások okozta betegségek listája nem rövid. A szabad gyökök kb. 60 féle megbetegedést idéznek elő.

     

    Napjainkban szinte minden betegség azzal függ össze, hogy jobban ki vagyunk téve a szabad gyökök és az oxidációs folyamatok hatásainak.

     

    A test éppen olyan öreg, mint amilyen öregek az egyes szervei, szövetei, illetve a sejtjei. A sejtekben zajló oxidációs változásokat egyedül az erős antioxidánsok akadályozhatják meg.

     


    HOGYAN VÉDEKEZZÜNK AZ OXIDÁCIÓS VÁLTOZÁSOKKAL SZEMBEN?

     


    ANTIOXIDÁNSOK - A MA EMBERÉNEK SZÖVETSÉGESEI

    A szabad gyökök (oxidánsok) elleni fő harcosok az antioxidánsok. Testünk antioxidáns ellen állóképességgel rendelkezik, amellyel a szabad gyökök ellen védekezik. Fontos azonban az antioxidánsok szedése, szervezetbe juttatása, amely jelentősen csökkentheti az egészségügyi problémákat.

    Az antioxidánsok védő szerepe azon képességükben nyilvánul meg, hogy csökkentik a szabad gyökök energiáját, megakadályozzák kialakulásukat vagy megállítják az oxidáció láncreakcióját.

     

    Ezek azok az anyagok, amelyek védik, lassítják vagy megakadályozzák a szabad gyökök káros hatásából, illetve a szervezet és a környezet kedvezőtlen hatásából eredő szervezetkárosodást.

    Csak a gyermekek és fiatalok számára elegendő a szervezet antioxidánsai raktára a szabad gyökök termelésének szabályozására.

     

    Már a huszadik életév körül csökken az antioxidáns védőrendszer sikeressége és ez az évek múlásával egyre határozottabban csökken. Ezért az idősebb korosztálynak, sportolóknak és mindazoknak, akik testi- és lelki megerőltetéséknek vannak kitéve, nagyobb szükségük van az antioxidánsok szervezetbe történő bevitelére.

     

    ANTIOXIDÁNSOK A TÁPLÁLÉKBAN

     

    A szabad gyökök és az oxidáció okozta károsodások elleni első harcvonal mindenképpen a táplálék. Helyesen kell kiválasztani azt az élelmiszert, amely antioxidánsokban gazdag. Azután helyesen kell elkészíteni ahhoz, hogy hozzájussunk a szükséges antioxidánsokhoz.

    A tartósított és a készételek nagyon kevés antioxidánsot tartalmaznak. Ezért kell minél több friss, nyers gyümölcsöt és zöldségfélét, salátát fogyasztani. Antioxidánsokat tartalmaznak:zöld, leveles zöldségfélék, sárgarépa, brokkoli, de a darabolással és főzéssel nagy mértékben megsemmisítjük azokat.

    Ezért ezeket az élelmiszereket frissen vásároljuk, majd minél rövidebb ideig, egészben pároljuk. A leveles élelmiszert mindig egy kis olajjal (legjobb az olívaolaj) készítsük, hogy az olajokban oldódó vitaminok felszívódhassanak. A magas hőfokon, olajon történő sütés megváltoztathatja az élelmiszer vegyi összetételét, így a jó táplálék helyett, az elkészített étel káros szabadgondolkodássá válhat.

     

    Az egészséges, többszörösen telítetlen növényi olajok magas hőmérsékleten túl gyorsan oxidálódnak. Ha csökkentjük az olajban sült étel mennyiségét, ugyanabban az olajban történő többszörös sütést, egyben csökkentjük az ételben a szabad gyökök forrását is.

     

    Sok szabad gyök található az állati zsírokban és a feldolgozott élelmiszerekben (fehér cukor, fehér liszt, fehér rizs és az ezekből készült tésztafélék), az élelmiszer-adalékokban és színezékekben. A legújabb kutatások a mikrohullámú sütőben készített élelmiszer káros hatására is rámutatnak.

    Az antioxidánsok leggazdagabb forrása a természetben a gyümölcsök és zöldségfélék, amelyek önmaguk védelmére termelik az antioxidánsokat. A természetben az antioxidánsokhoz soroljuk a karotenoidákat, amelyek közül a legismertebb a béta-karotinlikopen és lutein; a flavonoidok és izoflavonoidok; az A-, C- és E- vitaminok; ásványi anyagok; szelén és cink; a Q10 koenzim; a keresztes-virágúak és allium (fokhagyma) családjából származó zöldségfélék; áfonya, gingko biloba; glutation, liponsav, malatonin és superoxid dizmutázis.

    Az élelmiszereknek négy fontos antioxidánst kell a szervezetbe bevinni: ezek a C- vitamin, béta-karotin (A vitamin), E- vitamin és a szelén.

     

    ELEGENDŐ-E A TÁPLÁLÉK MENNYISÉGE?

    Amint már említettük, az idősebb korúaknak, sportolóknak és mindazoknak, akik testi és lelki megerőltetésnek, stressznek vannak kitéve, nagyobb szükségük van az antioxidánsokra. Az élelmiszerrel bevitt mennyiség semmi esetre sem elegendő a számukra.

    A hiány táplálékkiegészítőkkel (tabletták, kapszulák) pótolható. A szervezet megfelelő állapotáért a szabad gyökök által kiváltott oxidációs folyamat és az antioxidációs védelem közötti egyensúly felel. Amennyiben az oxidációs folyamat az erősebb (pl.: sok napozás) a védelem iránti szükségletek túlszárnyalhatják a védelem lehetőségét. Ekkor jelentkezik azoxidációs stressz.

    Védekezhetünk az oxidációs változásoktól (stressztől) nagyobb mennyiségű antioxidáns bevitelével (legyenek ezek a legalapvetőbb antioxidánsok, amelyeket az élelmiszer, valamint a táplálékkiegészítők tartalmaznak és védően hatnak a szervezetre).

     

    Amikor minden antioxidáns kiegyensúlyozott arányban van jelen az élelmiszerben vagy a táplálékkiegészítőkben, hatásuk teljesebb és kisebb mennyiség mellett is kielégítő.

    Az antioxidánsok szinergikusan, együttes erővel hatnak. Együttes hatásuk erősebb és hatásosabb, mint az egyéni hatások összessége. Ezek egymást segítik.

    A vitaminok, ásványi anyagok és a táplálékkiegészítők nem cserélhetők fel az előírt gyógyszerekkel az orvos véleményezése nélkül. A kismamák terhesség és a szoptatás ideje alatt minden termék szedése előtt konzultáljanak a kezelő orvosukkal.

     


          HOGYAN HATNAK AZ ANTIOXIDÁNSOK?

    - Lassítják az öregedés folyamatát.
    - Csökkentik a vér 
    koleszterin szintjét.
    - Csökkentik az 
    érelmeszesedés kialakulásának lehetőségét.
    - Óvnak a 
    szívrohamtól és az agyvérzéstől.
    - Csökkentik a 
    rákos daganatok megjelenésének valószínűségét.
    - Segítenek a 
    daganatok növekedésének leállításában.
    - Segítik a 
    rákkeltő anyagok hatástalanítását.
    - Lassítják az 
    Alzheimer-kór előrehaladtat.
    - Védik a szemet a 
    sárgafolt elhalásának folyamatától.
    - Segítenek a 
    dohányzás káros hatásai elleni védekezésben.
    -Védelmet nyújtanak a krónikus tüdőbetegségekkel szemben pl.: 
    asztma, bronchitis és   tüdőtágulás.
    - Védelmet nyújtanak az 
    ökológiai szennyeződésekkel szemben.

    Fontos megemlíteni, hogy egy antioxidáns túlzott mennyiségben történő bevitele károsan hat egy másik antioxidáns normális funkciójára és az egyensúly felbillenését okozhatja az antioxidánsok között.

     

    Az antioxidánsok túlzott mennyisége mérgező lehet, ezért táplálékkiegészítők bevitelénél szigorúan be kell tartani a javasolt mennyiséget és figyelembe kell venni a megjegyzéseket is.

    Számos egészségügyi panasz nem csökkenthető az egészségesebb étrenddel. Az orvos szakszerű tanácsára szedni kell az előírt orvosságokat, a terápia kiegészítéseként pedig javasoljuk a vitaminokat, ásványi anyagokat és egyéb táplálékkiegészítőket.

     

    MILYEN KÖVETKEZMÉNYEI VANNAK A FELGYORSULT ÉLETVITELNEK?

     

    - a megfelelő és egészséges étkezés figyelmen kívül hagyása
    -fokozott stressz
    -csökkent fizikai aktivitás
    -a mesterséges fény; a számítógép képernyőjének intenzív, hosszan tartó káros hatása; különböző szennyeződések
    -helytelen életmódbeli szokások ( kevés pihenés, dohányzás, alkohol).

     

    A MINŐSÉGI ÉLET ALAPJAI

     

    -egészséges és rendszeres táplálkozás
    -rekreációs sportolás
    -természetben eltöltött idő

    -rendszeres pihenés
    -napi 6-8 pohár szénsavmentes víz vagy tea
    -káros szokások mellőzése - dohányzás és alkohol
    -a kívánt testsúly megtartása.

     

    LÉPJÜNK ELŐRE AZ ÉLET MINőSÉGÉNEK JAVÍTÁSÁBAN!

     

    A természetes és a gyakorlatban ellenőrzött dr.Nona készítmények széles skálája biztosítja a jó egészség megőrzését és panaszok eliminálásának alternatív megoldásaként szolgálhatnak.

     


    2.A táplálkozás jelentősége

     

    A minőségi táplálkozás fontos az egészséges élet megvalósításában. Mondd meg mit eszel - megmondom, ki vagy!" Már régóta ismerjük a mondás igazságát. 

     

    Az egészséggel való törődés már a táplálkozással elkezdődik. Felgyorsult világunkban a hajszolt életmód gyakran vezet energiahiányhoz, fáradékonysághoz, stresszes állapothoz, egészségügyi probléma kialakulásához.

     

    Helyesen táplálkozunk?

     

    Az elfogyasztott táplálék tartalmazza-e az egészséghez szükséges anyagokat? Megfelelő módon készítjük elő az ételeinket?

     

     

     


    Ezekhez hasonló kérdések sorozata foglalkoztat bennünket a mindennapjaink életminőségével kapcsolatban. A történelem folyamán az embernek mindig alkalmazkodnia kellett a környezetében bekövetkező változásokhoz. A mai világban ezek a változások felgyorsultak és erőteljesen jelentkeznek.

     

    A gépesítés, az urbanizáció következtében a mindennapi táplálékunkat egyre inkább mesterséges úton állítják elő. Az élet felgyorsult ritmusa azt diktálja, hogy gyors ételeket, feldolgozott termékeket fogyasszunk. Ezek magas kalóriaértékkel rendelkeznek, de hiányoznak belőlük a fontos építőelemek: enzimek, vitaminok, ásványi anyagok és ballaszt anyagok.

     

    Az építőelemek hiánya degeneratív elváltozásokhoz és különféle megbetegedésekhez vezethetnek.

     

     

     

     

    Fontos hangsúlyozni, hogy az egészséges és helyes táplálkozás egész életünkben a szervezetünk megfelelő működésének a kulcsa.

     

    A napi, kiegyensúlyozott táplálkozással szervezetünknek meg kell kapnia mindazt, amire szüksége van az egészséges növekedéshez és a belső folyamatok zavartalan működéséhez.

    szénhidrátok és zsírok alapvető tápanyagok, az energia fő forrásai. A fehérjék a növekedés és fejlődés szempontjából fontosak. A vitaminok, ásványi anyagok, enzimek és ballaszt anyagok nélkülözhetetlenek az teljes anyagcsere-folyamatban.

    Friss gyümölcs és zöldségfélék, hús, hal, tojás, tejtermékek és gabonafélék: ezek az élelmiszerek jelentik a legjobb biztosítékot arra, hogy szervezetünk hozzájut mindahhoz, amire az egészséghez és a jó erőnléthez szüksége van.

     

    Hogyan táplálkozzunk egészségesen?

     

     

     


    - A táplálkozást és a fizikai aktivitást össze kell hangolni!
    - Fogyasszunk minél több gyümölcsöt és zöldségfélét!
    - Együnk minél több, egész magvakból és teljes kiőrlésű lisztből készült termékek, mert az őrlés és finomítás folyamatában megsemmisülnek a vitaminok és ásvány anyagok (integrális gabonafélék, rizs, tészta)!
    - Táplálkozzunk változatosan!
    - Kevesebb sót használjunk, kerüljük a sós ételeket!
    - A zsíros hús nem megfelelő, a legegészségesebb fehér hús és a hal.
    - A mottó: kevés cukor és édesség!
    - Igyunk naponta tejet, együnk tejtermékek!
    - Az alkoholt csak mértékkel fogyasszuk!

     

     

     

     

    Az egészséges táplálkozás piramisa

     

    1. GABONAFÉLÉK ÉS AZOKBÓL KÉSZÜLT TERMÉKEK: RIZS, KENYÉR, TÉSZTAFÉLÉK
    2. GYÜMÖLCSÖK ÉS ZÖLDSÉGFÉLÉK
    3. TEJ ÉS TEJTERMÉKEK, HÚS, HAL, TOJÁS 
    4. ZSÍROK, OLAJOK, ÉDESSÉGEK

    A piramist úgy állították össze, hogy a táplálékot hat fő csoportba sorolták, amelyek négy szinten vannak elosztva. A piramis szintjei és ezek felülete mutatja, hogy mekkora arányban kell jelen lennie a mindennapi táplálkozásban. Pl.: kenyér, péksütemények, rizs és tésztafélék alkotják a piramis alapjait és egyben képezik a táplálkozás alapját, illetve azok az élelmiszerek, amelyeket naponta többször fogyaszthatunk.

    zsírok, a cukor, a só, az alkoholtartalmú italok és édességek a piramis csúcsánhelyezkednek el. Magas a kalóriaértékük, nem vagy nagyon kis mennyiségben tartalmaznak vitaminokat és ásványi anyagokat, ezért legfeljebb naponta egyszer vagy csak havonta néhány alkalommal kell fogyasztani belőlük.

     

    Ahhoz, hogy szervezetünk megkapja mindazt az energiát és tápláló anyagokat, amelyekre szüksége van, jól kell tervezni az étkezést és jól kell kombinálni az élelmiszereket mind a hat csoportból.

    Bár nagy választék van a különféle élelmiszerekből, szenvedő alanyai vagyunk a mind sűrűbben előforduló betegségeknek, amelyek egyik legnagyobb előidézője a nem megfelelő, nem kiegyensúlyozott, hiányos táplálkozás. 

     

    A cukorbetegség, a szív betegségei, a súlytöbblet, a magas vérnyomás, stb.. gyökerei többek között a rendszertelen életmódban, rossz táplálkozási szokásokban, az élelmiszer minőségének csökkenésében keresendő.

    Az életritmus felgyorsulása, a rohanás közbeni táplálkozás, a gyors ételek fogyasztása csak egy az okok közül. Annak ellenére, hogy tudatában vagyunk az egészséges táplálkozás fontosságának, mégis helytelenül táplálkozunk!

    A helyes táplálkozási szokások betartása és a táplálék gondos kiválasztása mellett sem tudjukelkerülni napjaink káros hatásait: az élelmiszer az előállítása folyamán számos olyan technológiai folyamaton megy keresztül, amely károsítja a benne levő tápanyagokat.

     

    A mennyiségi szemléletű, különféle mezőgazdasági technológiák szegényebbé teszik a talajt ásványi anyagokban. Káros hatása van a fóliasátrakban történő gyors termesztésnek, a hosszan tartó szállításnak vagy a nem megfelelő raktározásnak is. Mindezek a táplálék minőségének a csökkenéséhez vezetnek.

    Ellentmondásos helyzetben vagyunk: rendkívül gazdag az élelmiszer kínálatunk, ugyanakkor nem tudjuk csak ezekkel kielégíteni a szervezetünk szükségleteit.

    Ezért fontos és javallott az élelmiszerekből hiányzó létfontosságú anyagok pótlásaTÁPLÁLÉKKIEGÉSZÍTŐK útján. Ilyen módon javítjuk azokat a hibáinkat, amelyeket a modern életmódunkkal elkövetünk.

    TÁPLÁLÉKKIEGÉSZÍTŐ minden olyan aktív anyag, amelyet szájon át juttatunk a szervezetbe a táplálkozás kiegészítése, a betegségek megelőzése, stb. céljából. Fontos leszögezni, hogy ez nem orvosság.