• купить посуду оптом
  • сувениры оптом
  • купить футболки оптом
  • откосы в Днепропетровске
  • металлопластиковые окна в Днепропетровске
  • демонтаж Днепропетровск
  • бизнес тренинг харьков
  • ораторское искусство харьков
  • ............ Tartalom ........... Naturalpatika ........... Változókorban ........... Netrendelő ........... Termékek ........... Árak ........... Megrendelőlap ........... Vendégkönyv ............
    Égészségmegőrzés, helyes táplálkozás - Hogyan védekezzümk az oxidációs változásokkal szemben? E-mail
    Tartalomjegyzék
    Égészségmegőrzés, helyes táplálkozás
    Az egészség megőrzése
    Antioxidánsok szerepe
    Egészséges táplálkozás
    Minden oldal

    HOGYAN VÉDEKEZZÜNK AZ OXIDÁCIÓS VÁLTOZÁSOKKAL SZEMBEN?

     


    ANTIOXIDÁNSOK - A MA EMBERÉNEK SZÖVETSÉGESEI

    A szabad gyökök (oxidánsok) elleni fő harcosok az antioxidánsok. Testünk antioxidáns ellen állóképességgel rendelkezik, amellyel a szabad gyökök ellen védekezik. Fontos azonban az antioxidánsok szedése, szervezetbe juttatása, amely jelentősen csökkentheti az egészségügyi problémákat.

    Az antioxidánsok védő szerepe azon képességükben nyilvánul meg, hogy csökkentik a szabad gyökök energiáját, megakadályozzák kialakulásukat vagy megállítják az oxidáció láncreakcióját.

     

    Ezek azok az anyagok, amelyek védik, lassítják vagy megakadályozzák a szabad gyökök káros hatásából, illetve a szervezet és a környezet kedvezőtlen hatásából eredő szervezetkárosodást.

    Csak a gyermekek és fiatalok számára elegendő a szervezet antioxidánsai raktára a szabad gyökök termelésének szabályozására.

     

    Már a huszadik életév körül csökken az antioxidáns védőrendszer sikeressége és ez az évek múlásával egyre határozottabban csökken. Ezért az idősebb korosztálynak, sportolóknak és mindazoknak, akik testi- és lelki megerőltetéséknek vannak kitéve, nagyobb szükségük van az antioxidánsok szervezetbe történő bevitelére.

     

    ANTIOXIDÁNSOK A TÁPLÁLÉKBAN

     

    A szabad gyökök és az oxidáció okozta károsodások elleni első harcvonal mindenképpen a táplálék. Helyesen kell kiválasztani azt az élelmiszert, amely antioxidánsokban gazdag. Azután helyesen kell elkészíteni ahhoz, hogy hozzájussunk a szükséges antioxidánsokhoz.

    A tartósított és a készételek nagyon kevés antioxidánsot tartalmaznak. Ezért kell minél több friss, nyers gyümölcsöt és zöldségfélét, salátát fogyasztani. Antioxidánsokat tartalmaznak:zöld, leveles zöldségfélék, sárgarépa, brokkoli, de a darabolással és főzéssel nagy mértékben megsemmisítjük azokat.

    Ezért ezeket az élelmiszereket frissen vásároljuk, majd minél rövidebb ideig, egészben pároljuk. A leveles élelmiszert mindig egy kis olajjal (legjobb az olívaolaj) készítsük, hogy az olajokban oldódó vitaminok felszívódhassanak. A magas hőfokon, olajon történő sütés megváltoztathatja az élelmiszer vegyi összetételét, így a jó táplálék helyett, az elkészített étel káros szabadgondolkodássá válhat.

     

    Az egészséges, többszörösen telítetlen növényi olajok magas hőmérsékleten túl gyorsan oxidálódnak. Ha csökkentjük az olajban sült étel mennyiségét, ugyanabban az olajban történő többszörös sütést, egyben csökkentjük az ételben a szabad gyökök forrását is.

     

    Sok szabad gyök található az állati zsírokban és a feldolgozott élelmiszerekben (fehér cukor, fehér liszt, fehér rizs és az ezekből készült tésztafélék), az élelmiszer-adalékokban és színezékekben. A legújabb kutatások a mikrohullámú sütőben készített élelmiszer káros hatására is rámutatnak.

    Az antioxidánsok leggazdagabb forrása a természetben a gyümölcsök és zöldségfélék, amelyek önmaguk védelmére termelik az antioxidánsokat. A természetben az antioxidánsokhoz soroljuk a karotenoidákat, amelyek közül a legismertebb a béta-karotinlikopen és lutein; a flavonoidok és izoflavonoidok; az A-, C- és E- vitaminok; ásványi anyagok; szelén és cink; a Q10 koenzim; a keresztes-virágúak és allium (fokhagyma) családjából származó zöldségfélék; áfonya, gingko biloba; glutation, liponsav, malatonin és superoxid dizmutázis.

    Az élelmiszereknek négy fontos antioxidánst kell a szervezetbe bevinni: ezek a C- vitamin, béta-karotin (A vitamin), E- vitamin és a szelén.

     

    ELEGENDŐ-E A TÁPLÁLÉK MENNYISÉGE?

    Amint már említettük, az idősebb korúaknak, sportolóknak és mindazoknak, akik testi és lelki megerőltetésnek, stressznek vannak kitéve, nagyobb szükségük van az antioxidánsokra. Az élelmiszerrel bevitt mennyiség semmi esetre sem elegendő a számukra.

    A hiány táplálékkiegészítőkkel (tabletták, kapszulák) pótolható. A szervezet megfelelő állapotáért a szabad gyökök által kiváltott oxidációs folyamat és az antioxidációs védelem közötti egyensúly felel. Amennyiben az oxidációs folyamat az erősebb (pl.: sok napozás) a védelem iránti szükségletek túlszárnyalhatják a védelem lehetőségét. Ekkor jelentkezik azoxidációs stressz.

    Védekezhetünk az oxidációs változásoktól (stressztől) nagyobb mennyiségű antioxidáns bevitelével (legyenek ezek a legalapvetőbb antioxidánsok, amelyeket az élelmiszer, valamint a táplálékkiegészítők tartalmaznak és védően hatnak a szervezetre).

     

    Amikor minden antioxidáns kiegyensúlyozott arányban van jelen az élelmiszerben vagy a táplálékkiegészítőkben, hatásuk teljesebb és kisebb mennyiség mellett is kielégítő.

    Az antioxidánsok szinergikusan, együttes erővel hatnak. Együttes hatásuk erősebb és hatásosabb, mint az egyéni hatások összessége. Ezek egymást segítik.

    A vitaminok, ásványi anyagok és a táplálékkiegészítők nem cserélhetők fel az előírt gyógyszerekkel az orvos véleményezése nélkül. A kismamák terhesség és a szoptatás ideje alatt minden termék szedése előtt konzultáljanak a kezelő orvosukkal.